Search
Close this search box.

بهبود علائم پارکینسون با لیزرتراپی کم توان  PBMپاکینسون

بیماری پارکینسون (PD) بعد از آلزایمر دومین اختلال نورودژنرایتو (neurodegenerative) و بخاطر رشد جمعیت سالمندی و طولانی‌تر بودن دوره بیماری رو به افزایش ترین بیماری نورودژنرتتیو می باشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ روی ۱۲ نفر با علائم پارکینسون انجام شد نشان داد که لیزرتراپی کم توان بصورت فراجمجه ای با لیزر با طول موج 810نانومتربا دوز  47 mW/cm^2  و داخل بینی با دوز ۱۵ ژول و تابش بر روی نواحی c1,c2 گردن و ناحیه شکم (ابدومن ) با 4 لیزر دایود با دوز ۳۹.۶ ژول بر مربع به مدت ۱۲ هفته باعث بهبود عملکرد شناختی، حرکتی، تعادل دینامیکی و مهارت های حرکتی ظریف در بیمار می‌شود.

درمان بصورت ۳ بار در هفته (هفته اول تا ۴ام)  ، بعد دوبار در هفته (هفته ۵ تا ۸ ام) و سپس بصورت یکبار در هفته (هفته ۹ ام تا ۱۲ ام) انجام پذیرفت. 

در این مطالعه از ۱۲ بیمار شش نفر بطور تصادفی در گروه A انتخاب شدند تا ظرف ۱۲ هفته تحت PBM قرار بگیرند. شش نفر دیگر در گروه B بعد از ۱۲ هفته با همان پروتکل PBM اجرا شد. سپس برای همه افراد (گروه A به مدت ۴۰ هفته و گروه B به مدت ۲۵ هفته) بصورت خانگی لیزرتراپی  انجام شد که نشان داد علائم بیماری طی ۱۲ هفته تا ۱ سال رو به بهبود است.

لینک مقاله:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8249215