Search
Close this search box.

کنترل و بهبود بیماری آلرژی به روش لیزرتراپی نازال

آلرژی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که با عطسه، خارش و انسداد بینی مسخص می‌شود. شیوع آلرژی در سراسر جهان در حال افزایش است و بار اقتصادی آن روزانه بیشتر شده است. گرچه چندین روش درمانی برای کنترل آلرژی از جمله پیشگیری، دارودرمانی و ایمونوتراپی بکار گرفته شده است، ولی برخی از بیماران مبتلا به آلرژی بطور کامل درمان نمی‌شوند. لذا حققان در  تلاش هستند که روش‌های درمانی جدیدی را مورد بررسی قرار دهند.

تابش لیزر کم توان یا فوتوبیومدولیشن یکی از روش‌های درمانی مکمل است. اثرات ضد التهابی لیزر کم توان نه تنها در مطالعات آزمایشگاهی بلکه در مدل‌های حیوانی آلرژیک نیز گزارش شده است.

در مقاله فوق، اثر تابش لیزر بر مخاط بینی در مدل موش صحرایی مبتلا به آلرژی با استفاده از لیزرهای پروب بینی با طول موج ۶۵۰ نانومتر و توان خروجی 5 میلی وات مورد بررسی قرار گرفت.

20موش به 2 گروه کنترل و درمان تقسیم شدند و برای موش‌های گروه‌ کنترل، پروب لیزر به مدت 15 دقیقه بدون تابش لیزر وارد بینی شد و برای موش‌های گروه‌ درمان، پروب لیزر به مدت 15 دقیقه با تابش لیزر درون بینی قرار گرفت.علائم آلرژیک در گروه کنترل به طور قابل توجهی بیشتر از گروه درمان بود.

مکانیزم درمانی فوتوبایومدولاسیون شامل افزایش فعالیت میتوکندری، افزایش غلظت  NOو سطح غلظت ATP است.همچنین لیزر غلظت‌های داخل سلولی یون‌های کلسیم و ROS و همچنین بیان فاکتورهای التهابی مانند (TNF-κB) را تنظیم می‌کند.

میزان بیش از حد ROS در التهاب مجاری تنفسی نقش دارد.
مطالعات متعددی به ارتباط بین ROS و AR پرداخته اند. و نتایج نشان می دهد استفاده از لیزرنقش موثری در کاهش التهاب ناشی از آلرژی دارد که مکانیزم آن با تعدیل میزان ROS و NO است.

برای جزئیات بیشتر به مقاله مراجعه کنید

لینک مقاله :
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31338850/